Degene die me al langer volgen, weten dat schilderen een passie van me is. Ik volg de opleiding tot realistische schilderkunst en zit nu halverwege het 2e jaar van de opleiding.
Het is ochtend en na een lange wandeling, ga ik een nieuw schilderij opzetten. Het is een groter paneel dan ik gewend ben, maar de te nemen stappen zijn hetzelfde. Ik begin met een kleurenonderzoek en ik ben een hele tijd bezig met het mengen van verf, totdat ik de juiste kleuren gevonden heb. Ik kijk naar de kleuren en de compositie. Naar het licht en de schaduw in het beeld dat ik ga schilderen en ik breng alles in kaart. Nog voordat er één toets op het paneel staat, ben ik al een tijd met het schilderij bezig geweest.
Vanochtend dacht ik: “Een nieuwe cliënt is als een nieuw schilderij”.
Als ik een aanmelding krijg via mijn website, via het contactformulier, de mail of de whatsapp, dan bel ik degene die me benaderd heeft. We stemmen samen af of de hulpvraag binnen mijn praktijk en expertise valt. Tijdens het telefoongesprek luister ik naar het verhaal, de stem en de hulpvraag die aan me gesteld wordt. Het is net als het kleurenonderzoek een eerste afstemming en verkenning.
De intake formulieren
Vóór het intakegesprek verdiep ik me meer in het vraagstuk dat er aan me gesteld wordt. Ik lees de intakeformulieren. Met nieuwsgierigheid ontdek ik het verhaal en de klankkleuren van het levensverhaal dat zich voor mijn ogen ontvouwd. Het is als de imprematura van een schilderij. Een dunne transparante gekleurde verflaag, die op het doek of paneel wordt aangebracht als ik schilder. Dit schilder ik nog voor ik begin met de eigenlijke uitwerking van het schilderij.
De imprematura
De imprematura heeft geen invloed op de kleuren die ik ga aanbrengen en is dus neutraal. Al deze indrukken samen vormen een eerste beeld, net als de eerste indrukken die ik krijg van een nieuwe cliënt. Ze roepen vragen op die ik wil gaan stellen, om een beter beeld te krijgen van wat er gebeurd is en ontstaan is in haar of zijn leven.
Ik hou van schilderen en alle beelden in een compositie. Al schilderend vertel ik een verhaal met mijn penselen. En al luisterend in mijn praktijk komt een levensverhaal uit de verf en komt tot leven. We hebben gesprekken tijdens de begeleiding. Het is dat doen wat er nodig is om een gestold beeld weer tot leven te wekken en te verwerken. Om vervolgens het een plek in het levensverhaal te geven. Dan kun je een nare ervaring of periode in je leven afsluiten. Met plezier en een gevoel van vrijheid kun je je leven verder leven.