Je bekijkt nu Draken temmen en puntje kijken

Draken temmen en puntje kijken

Hij is 10 jaar en zit in groep 7. Hij oogt veel jonger dan zijn leeftijd doet vermoeden. De aanmelding in mijn praktijk is gedaan met een vraagstuk rondom bewegingsonrust en concentratieproblemen. Deze jongen heeft nare, hele nare momenten meegemaakt in groep 4 met een inval-leerkracht.

“Je bent dom, je moet van school af”, zei ze vaker als hij een vraag. Of dit over over de les ging, of hij iets niet snapte en onrustig werd. Dan werd hij aan de kant gezet, geïsoleerd en met zijn rug naar de klas. Een aantal jongens namen dit gedrag van haar over. Ze scholden hem met dezelfde woorden uit: “Je bent dom, je bent stom!” Ze kwamen vaker naar hem toe en zetten hem onder druk om in de klas tegen haar te gaan schreeuwen. Hij voelde zich bedreigd en bang. Geschreeuwd heeft hij niet tegen haar. Maar hij voelde zich steeds banger worden en zijn gedrag werd steeds drukker en zijn concentratie nog minder….

Het is klaar in mijn hoofd

Tijdens de behandeling zet ik een aantal sessies Brainspotting in, om de sterke emotionele lading die deze herinneringen opriepen te verwerken. Stap voor stap komt hij in de loop van de weken tot rust en krijgt meer kleur op zijn wangen. Er is weer een twinkeling in zijn ogen. Op een dag komt hij binnen en zegt: “Het is klaar in mijn hoofd, ik voel me nu rustig. Ik denk niet meer aan groep 4”.

Het andere deel van de sessies speelt hij een spel. In een mum van tijd ontstaat er een wekelijks terugkerende battle (zoals hij het noemt) tussen enderzijds de dieren en mensen en de draken anderzijds. De draken zorgen voor veel onrust en lieten de mensen en de dieren niet met rust. De mensen hadden hier veel frustratie over. Tijdens het spel dat zich voltrekt, word er gevochten, bondgenoten gezocht en battle na battle uitgevochten. De mensen en de dieren worden steeds sterker! Uiteindelijk worden alle draken verslagen. De mensen en de dieren voelen zich veel fijner!

Zo bewerken we zijn vraagstuk direct en indirect. Bewust en op symbolisch niveau om naar zijn zelfgekozen doel te komen: “Ik wil zelfstandig worden”.  

Doel behaald!

Zijn doel heeft hij ruimschoots gehaald. Hij kan zelfstandig taken doen en is rustiger geworden. Zijn ouders zijn door de ouderbegeleiding duidelijker geworden in hun communicatie en geven hem eenduidige instructies en grenzen. En zijn meester? Hij is begaan met hem en heeft hem positief zien groeien! De Meester heeft een extra lijntje met hem, zodat hij ook in de klas zijn doel haalt en zelfstandig kan werken.

Hij is het meest blij met “het puntje kijken”, “want dat heeft mij het meeste geholpen!”, zei hij.

Brainspotting met kinderen

Puntje kijken is de naam die ik geef aan Brainspotting met kinderen. Brainspotting is een psychotherapeutische methode. Het richt zich op het verwerken van bewuste en onbewuste blokkades, die ons dagelijks functioneren op een negatieve wijze beïnvloeden. Het is een laagdrempelige methode voor het verwerking van angsten, stress klachten en heftige en overweldigende ervaringen. Of welke andere blokkades dan ook die ons functioneren en presteren negatief beïnvloeden. Brainspotting laat zich uitstekend combineren met andere interventies tijdens het behandelverloop, maar kan ook op zichzelf gebruikt worden. Brainspotting is ontstaan vanuit het werken met EMDR.

Ik maak gebruik van speciaal gemaakte bilaterale muziek die de cliënt hoort tijdens de traumasessie. Ondertussen focust hij zich op 1 punt. Ter ondersteuning maak ik gebruik van een aanwijsstok, de pointer.

Het gebruik van bilaterale stimulatie (BLS) is rechtstreeks overgenomen uit EMDR-therapie en helpt om verdere integratie in het brein te bevorderen. Door middel van de oogpositie kan de blokkade gelokaliseerd worden. Het punt waar jij naar kijkt is de Brainspot (oogpositie). Dit punt staat in contact met gebieden in de hersenen en in het lichaam. Bijvoorbeeld een benauwd gevoel als je aan een nare gebeurtenis denkt. Door het blijven kijken naar de Brainspot raken de relevante gebieden gestimuleerd. Hierdoor wordt de informatie in die gebieden – in de vorm van onverwerkte “informatie-capsules” – aangesproken en verwerkt.

Brainspotting werkt met het diepste gedeelte van ons brein en lichaam door de directe toegang tot autonome en limbische systemen in het centrale zenuwstelsel. Als een neurobiologisch instrument ondersteunt Brainspotting de klinisch helende relatie tussen therapeut en cliënt.

Na 9 jaar lang gewerkt te hebben met EMDR als methode om schokkende gebeurtenissen en trauma te verwerken, ben ik 3 jaar geleden overgestapt naar het werken met Brainspotting. In deze werkwijze staat de cliënt centraal met zijn ervaringen en reflexen en reacties en niet de methode. Tijdens deze traumabehandeling ben ik volledig gefocust op de cliënt en zijn welbevinden. Door de vele verschillende interventies die het brainspotten heeft, volg ik de cliënt en pas waar nodig de intensiteit van de behandeling aan.